Skušali odhajajoče vodstvo RTV zagotoviti bajen posel multinacionalki in njenim zastopnikom v Sloveniji?

V.d. generalnega direktorja RTV je s predlogom Nadzornemu svetu (v nadaljevanju NS), da odobri razpis za merjenje gledanosti, poslušanosti in branosti RTV, začel postopek, ki bi lahko pomenil za RTV dodatne stroške več kot 800.000 evrov. Seveda pa je vedeti več vedno dobrodošlo! Še posebej za generalne direktorje in prihodnje predsednike uprav RTV Slovenija, ki »niso preje gledali televizije ne radia«.

Postavlja se vprašanje, ali se je Andrej Grah Whatmough zavedal katastrofalnih posledic svojih dejanj, imenovanja Valentina Areha za v.d. direktorja TV S, pa potem predlaganja povsem nestrokovno sestavljenega PPN 2022 in 2023, ki je sicer na plano prinesla nekaj kadrov Planet TV in Nova24TV, vendar ob tem dosegle dno zaupanja in gledanosti televizije. Po mojem ne, ker on se je po mojem mnenju hotel samo iti igrati generalnega direktorja, pa čeprav nima ne osebnostnih lastnosti ne izkušenj za kaj takšnega. Tako mu je tudi v tem trenutku popolnoma vseeno, kakšne podatke za odločanje bo zagotovil upravi in programskim direktorjem na RTV, saj so zdaj v zakonu pogoje za predsednika uprave dovolj jasno zapisali, tako da na razpisu niti kandidirati ne bo mogel. Ampak zakaj potem sedaj hiti z »javnim naročilom za merjenje gledanosti, poslušanosti in branosti RTV«? Po mojem mnenju samo in samo zaradi obljube zaslužka nekaterim! Podatki raziskave, kjer je vrednost ocenjena na 6 mio € v petih letih (zelo verjetno brez DDV, torej strošek za RTV skupaj 7,2 mio evrov), za bodoče odločevalce o programu enostavno toliko ne bodo vredni! Koristi nikakor ne bodo odtehtale velikih dodatnih stroškov!

Razlog za ta zapis je, da je vodstvo zelo verjetno predložilo Nadzornemu svetu (v odhodu) v sprejem sklep, da RTV objavi javno naročilo za »merjenje gledanosti, poslušanosti in branosti vsebin RTV«. Podrobnejših podatkov še ni, vendar se že precej ve. Zdi se, da se je s tem že poigravala Urša Manček Rakovec, ki pa je konec lanskega leta zapustila RTV, in po nekaterih informacijah našla poslovno zavetje pri Izi Login. Prav tako se ve, da je sedaj že skoraj od vseh osovražena Vesna Zadravec odstopila kot Strokovna direktorica in zasedla mesto vodje Služba za korporativni marketing, kamor verjetno spada priprava in zagovarjanje omenjenega razpisa. Če se to poveže z nenavadnostjo pojava Urše Manček Rakovec na RTV, o katerem sem podrobno pisal na svojem blogu Je Vesna Zadravec femme fatale RTV Slovenija (https://igorkadunc.wordpress.com/2021/08/03/je-vesna-zadravec-famme-fatal-rtv-slovenija/), vsa stvar dobi rep in glavo. Tedaj je bila izbrana na novoustanovljeno delovno mesto strokovnega delavca za trženje namesto prijavljene odlične notranje kandidatke Petre Melinc. Pri imenovanju Urše je nenavadno tudi to, da iz njenih podatkov ni izhajalo, da bi se preje aktivno ukvarjala s trženjem. Je pa seveda pomenljivo, da je življenjska sopotnica Matjaža Rakovca, ki je glasoval za predlog Andreja Graha Whatmougha, naj me Programski sklad razreši, Andrej pa bi postal v.d. generalnega direktorja. Ob prihodu se je govorilo, da naj bi zamenjala vodjo službe za komunikacije Polonco Komar. Kar pa se jim tudi ni izšlo!

Sumi se, da je začela plesti svoje gnezdo za naprej. Zdi se, da sliši na ime Kantar Global Holdings S.à r.l. (https://www.kantar.com/)! Gre za Multinacionalko s 28.000 zaposlenimi, prisotna skoraj že v vseh  evropskih državah, ne pa (še) v Sloveniji, kar je za multinacionalko takšnega profila pravzaprav nedopustno, obenem pa priložnost za ustanovitev podružnice ali podjetja pri nas. Ker se hvalijo s tem, da oni razumejo, kaj ljudje mislijo, je močna lokalna podružnica nujna! In kaj bi bilo boljšega, če bi recimo štartala z donosno 6 milijonsko pogodbo z RTV Slovenijo! Če prav razumem zapisano na njihovih spletnih straneh, imajo v celotnem svetu 100 milijonov »respondentov« (oseb), ki jim sporočajočo kaj mislijo, si želijo, delajo … Glede na objavljene komitente bi si seveda želeli vzpostaviti takšno mrežo tudi v Sloveniji. Če bi jim RTV dala 1,2 mio evrov javnega denarja na leto, bi bil to čudovita osnova!

Sedaj pa še o samih raziskavah pomembnih za RTV. Prvo vprašanje, ki se pojavlja, je, ali ima Kantar kakšne reference s področja javnih RTV. Sem se trudil, pa ne našel. Na strani z mediji navajajo le primer svetovanja spletnemu portalu za distribucijo časopisov in revij LeKiosk ob upostavitvi novega »brenda Cafelyn«. Seveda pa bi, ob dovolj široki bazi »respondentov«, zagotovo lahko zagotavljali podatke tako o razmišljanju (dojemanju) vsebin TV in radijskih programov in obiskovalcem spletnih vsebin MMC. Tega sedanje redne raziskave programov RTV ne dajejo.

Sedaj imamo na radijski strani raziskavo Mediana RM (v preteklosti je bila dodatna  uporabljana) in na TV  pogosto omenjano raziskavo AGB Nielsna. Ta daje redne podatke (na vsakih nekaj) minut, kaj 450 izbranih družin gleda. Brez čustev, brez preferenc in tako je možno, da je pogovor Jožeta Možine s z Borisom Tomašičem gledalo toliko gledalcev. Eni, ki so bili navdušeni in drugi, ki so hoteli videti, kako bo to vse skupaj izpadlo.

No, ampak, da se vrnemo k spremljanju želja in zadovoljstva predvsem TV gledalcev. Do srede 90 let je bila na RTV celo Služba za raziskovanje občinstva. Ob varčevalnih ukrepih, in morda še česa, so ga pred mojim prihodom na RTV leta 1996 že ukinili. Tedaj in še sedaj se mnogim po tej službi kolca, vendar si očitno RTV zbiranja podatkov z lastnimi ljudmi ni mogla več privoščiti. Nadomestili smo jo s službo programskega kontrolinga, ki je tedaj in še sedaj kvalitetno zbirala rezultate meritev in jih analizirala ter tedensko posredovala vsem, ki jih je to zanimalo. Poleg izvirnih podatkov AGB Nielsen mediana Nilsen do leta 2019 tudi TV Beat (prenehali smo jih kupovati, ker so bili sorazmerno dragi), ki je v realnem času zajemal podatke iz vseh, ki so bili priključeni na kabelske operaterje. Za radio je zbirala in analizirala najprej podatke Radiometrija (Media pool) in Mediana RM , sedaj pa le slednje. V času mojega mandata smo opravili še tri posebne raziskave, kako državljani dojemajo  tako radio kot TV, kot radio in MMC. Naredila jih je Mediana d.o.o. in smo izsledke tudi javno predstavili (izvirnih mi ne posredujejo, čeprav sem jih zaprosil kot IJZ (še čakam!). Cena za posamezno raziskavo se je gibala, če se dobro spomnim, od 3.000 do 5.000 evrov.

Podatke so tisti, ki jim je bilo za RTV, dobesedno vsrkavali in si je vsak sam gradil lastno bazo podatkov in predvsem znanja. Ravno pomankanje tega v sedanji ekipi od popolni ignoranci »novih« vodilnih, oziroma skrivanju podatkov in celo zavajanje z njimi je pripeljalo TV Slovenija sem, kjer je.

In tako pridemo do sedanjih skrivalnic. Ker »amaterji« potrebujejo več podatkov in ker  jim je nekdo naslikal, kaj vse bi lahko dobili za dodatnih okoli 700 tisoč evrov letno, se je začelo pripravljati osnove za razpis. Urša Manček Rakovec je kot rečeno RTV zapustila, pripravo pa je prevzela Vesna Zadravec in evo na eni zadnjih sej NS v tej sestavi, naj bi to sprejeli in šli v razpis.

Seveda je tu velik problem, kajti ne vem, ali bi iskanje neuspešnejšega ponudnika nadomestilo sedanjo pogodbo z AGB Nielsen. Zelo verjetno ne, kajti ravno sodelovanje v konzorciju, s katerim ima dogovor z AGB Nielsen pogodbo, omogoča RTV sklepanje pogodb za oglaševanje na osnovi doseženih gledalcev. Brez tega ni osnov za fakturiranje za oglase na TV Slovenija! Torej je povsem verjetno, da bi morala imeti RTV sklenjene pogodbe tako z AGB Nielsen (za 600.000 evrov letno), kot z izbranim novim ponudnikom podatkov o tem, kaj ljudje »mislijo« o programih. Razen, če bi drugi, ki sedaj sodelujejo v neformalnem konzorciju (poleg TV postaj vse večje oglaševalske agencije) sprejele kot merodajne meritve Kantarja. Dvomim, da bi bile pripravljene plačati za to višjo ceno, kot jo sedaj. Jim bi lahko Kantar zagotovil »okleščene« podatke za enako ceno?

Da se razumemo, vsekakor bi bilo več podatkov čelo koristno za programske delavce. Ampak porabiti za to 1,4 milijon evrov letno (ja, to je okoli 30 zaposlenih!), oziroma, če se nadomesti sedanja raziskava 720 tisoč evrov? Ne, v obeh primerih to verjetno res ni smotrna poraba javnega denarja. Razlog za hitenje je seveda nekje popolnoma drugje. Posebno še, ker naj bi se novo merjenje začelo šele s 1.1. 2025! Z ustrezno zasnovo razpisa, se da zagotoviti, da posel skoraj zagotovo dobi … Pri tem pa seveda sam ocenjujem, da je morebitna konkurenca sedanje izvajanje meritev, vsekakor dobrodošla. Tega smo se pravzaprav tudi sami zavedali in je moj pomočnik navezal tudi stike s Kantarjem. Vendar se je hitro pokazalo, da so za nas predragi. Ob problemu, ki sem ga predstavil z nujnostjo raziskav AGB Nielsnom zaradi zakupa oglasov, smo od sodelovanja odstopili.

Ampak na srečo plačnikov RTV prispevka obstaja pomembna varovalka. V FN za 2023 ni o povečanju stroškov za raziskave občinstva niti besedice. Postavka za redne raziskave gledanosti so verjetno vključeno v rubriko »razne pogodbene obveznosti«, kjer se je lanskoletna planirala vrednost  v višini 728 tisoč evrov celo malenkost znižala. V tekstu so sicer podrobno navedena vsa povečanja, vendar med njimi ni večjega stroška za raziskave. Brez ustrezne postavke v letnem načrtu, pa se razpis seveda ne sme izvesti. Če no bo Andrej Grah Whatmough kljub temu izvedel, bo moral nositi čisto konkretne posledice, pa če bo še v.d. generalnega direktorja ali ne!

Leave a comment