Dva osnutka Finančnega načrta RTV za 2024 ali kje sem se morda zmotil?

Pred nekaj dnevi sem objavil, kako bi bil videti moj osnutek Finančnega načrta RTV za 2024 (v nadaljevanju FN). V petek pa je Uprava RTV predstavila svoj uradni predlog FN, ki naj bi bil usklajen s velikimi rezi v Programsko produkcijskim načrtom (PPN). Na osnovi tega seveda lahko dopolnim svoja pričakovanja in ob tem komentiram predlagano s strani Uprave.

Žal mi je, da se uprava v Uvodu PPN-ja ukvarja s tem, da bi dokazala, da je šele sedaj njen FN in PPN »po več letih »kreativnosti« v načrtovanju s skrivanjem prikrajanjem in umetnim usklajevanjem sestavljen« prvič, kot je treba. Da bosta ravno njena načrta celo omogočala programsko obogatitev in nadgradnjo. Ne eno ne drugo ne drži! Vsi FN, ki sem jih predlagal v svojem mandatu, so bili korektni in v realizaciji majhna odstopanja in to praviloma v pozitivni smeri pri večini postavk. Celo plan za 2023 bil v glede na poročilo RTV 1-9 dokaj realen. Poslovni prihodki so bili za 0,5 % večji od plana, variabilni stroški sicer višji, vendar za 0,2 % in fiksni celo za 0,7 % nižji … Problem pa je bil seveda pri stroških dela, ki so bili višji za 4 mio € in pa pri višini prihodkov od prodaje delnic. Ampak nihče od nas ni posegal z zniževanjem sredstev za program, kot sedanja uprava. Ampak pustimo to, v Sloveniji je pač običaj, da se skušaš pokazat boljši s tem, da zaničuješ delo predhodnikov.

Kot sem že omenil, si je uprava zadala, da pod njenim vodstvom RTV pač ne bo izkazoval izgube. Ker naj bi bil to osrednji cilj, so morali izvesti programski direktorji in vodje enot, drastično osiromašit programe.

Pričakovanja pri prihodkih

Pri prihodkih je uprava ocenila, da se bodo prihodki od RTV prispevka glede na oceno celo zmanjšali za 150 tisoč €. Zakaj ne pojasnijo. Sam sem predvidel višje prihodke, ker vemo, da so se ti prihodki v zadnjih dveh letih redno povečevali za okoli 0,5 %. Gradijo se nova stanovanja in pa še vedno se najdejo taki, ki ne vedo, da morajo plačevati polni prispevek že, če imajo »pametni« telefon. Razlika med mojo oceno in planom uprave je kar 645 tisoč evrov.

Podobna razlika v višini 637 t€ je pri oceni prihodkov od oglaševanja. Sam sem glede na recimo že doseženem prihodku leta 2021 (16,1 mio €) predvidel, da bodo OI in nogometno prvenstvo vendarle osnova za povečanje glede na letošnjo oceno za 1,5 mio € (za 9,9 %). Uprava pa misli, da je moč, glede na letos, dodatno pridobiti le reci in piši 850 t€! Morda ima celo prav, ker bodo osiromašeni tako Val 202 kot predvsem tudi razvedrilni program, ki je bil s svojo gledanostjo pomemben generator osnov za oglaševanje.

Občutno za 849 t€ se razhajamo tudi pri ostalih komercialnih prihodkih. Naj bi bili prihodnje leto po mnenju uprave glede na letos in doseženem v leto 2022, celo nižji. Sam pa sem predvideval, da bodo višji za 4 %. Za tem še vedno stojim. Ker so stroški OZ razen elektrike višji, je verjetno, da bo lahko OZ povečal prihodke. Res je, da ne bo imel prihodkov od Multiplexa C, vendar ti prihodki le niso bili tako pomembni, da mu ne bi uspelo povečati prihodkov. Prav tako moj optimizem sloni tudi na dejstvu, da so v uredništvih in enotah zmožni precej povečati prihodke, če se jim bo le pustilo, da v zameno dobijo ustrezno visoke dovoljene variabilne stroške.

Skupno sem sam prepričan, da je realno načrtovali prihodkov za 140,9 mio €, kar je 2,0 mio € več kot predvideva uprava. To pa je že znesek, ki pokrije v celoti zmanjšanje realno potrebnih variabilnih stroškov pri radiu Slovenija in Glasbeni produkciji skupaj, kjer uprava zaradi nezadostnih sredstev dejansko trajno ogroža programe. Bi mojemu optimističnemu planiranju lahko rekli »umetno usklajevanje prihodkov«? Zagotovo ne, ker so skupni prihodki v višini 141 ob zadostni motiviranosti zaposlenih dejansko dosegljivi.

Variabilni stroški pomenijo pol razlike v končnem rezultatu

Pri variabilnih stroških in stroških dela se pokaže vsa beda napačnega pristopa k planiranju. Namesto usklajenega planiranja od zgoraj navzdol in spodaj navzgor, je očitno prevladal diktat planiranja le od zgoraj navzdol. Kar se lepo vidi iz teksta v PPN, kjer se redno navaja, da je program delan pod predpostavko premalo sredstev. V tabelah, kjer je prikazano, česa vse v letu 2024 ne bo na programih!

Svojo oceno sem baziral na racionalni porabi za izvedbo približno sedanjega obseg oddaj, ob povečanju izdatkov za enkratni športni prireditvi. Zaradi tega sem ocenjene variabilne stroške povečal za 5,2 mio € glede na letošnjo oceno. Nasprotno pa je uprava enotam dodelila celo za 591 t€ manj sredstev, kot bodo letošnji stroški. Kot da dveh eminentnih športnih dogodkov v nespornem javnem interesu ne bi bilo. Oziroma naj bi zaradi teh višjih predvsem programskih stroškov črtali celo vrsto drugih vsebin. Samo zaradi tega, ker izjemne problematike v letu 2024 ne zna ustanovitelju predstavi stvari na ustrezen način!

Tako naj bi bilo recimo za 486 t€ manj denarja za koprodukcije vključno z nakupom nadaljevank. Za celih 1,1 mio € naj bi bilo manj denarja za druge programske storitve. Sicer pa je uprava pri tako pomembni postavki izjemno redko skopa s pojasnili. Kaj takšna krčenja pomenijo, je NE ZANIMA! Ker je očitno višina dopustnih variabilnih stroškov rezultat izračuna, da se pride do 1.510 € dobička! Na popolno demagogijo pa kaže zapisano, da bodo variabilni stroški manjši v Skupnih dejavnostih tudi zaradi zmanjšanja medsebojnega oglaševanja. Torej, da bomo v programih RTV manj zvedeli o vsebinah drugih medijev, njihovi bralci pa bodo zvedeli manj o oddajah na RTV. Dejansko pa to RTV, razen morda nekaj odstotkov zaradi DDV, nič ne stane. Ja, morda pa so zaradi tega nižji prihodki od oglaševanja. Oziroma ne, iz tabele se vidi, da naj bi Skupne dejavnosti ohranile prihodkov iz oglaševanja na ravni iz 2023 z 236 t€.

Sicer pa poglejte in ocenite ali je tako rezanje ključnih izdatkov realno in to primerjajte z vsem tem, kar bodo programi izgubili. Sam mislim, da so ravno izdatki za boljšo izvedbo in predvsem vsebine ključni za podobo javnosti. Pravzaprav ne verjamem, da bi se predstavniki ustanovitelja strinjali z vsem, kar bo recimo odpadlo na Valu 202 in je lepo zapisal njegov urednik na FB. Podobno pa je seveda povsod drugje, kjer so rezi nastopili. Pri tem morajo biti uredniki pri izjavah previdni, kajti za delovanje bodo potrebovali soglasja te uprave. Primerjave na predvidene variabilne stroške letos niso podali. Ocenjeni so na 24,2 mio €. Torej naj bi prihodnje leto porabili za to 591 t€ manj kot letos, kljub dodatnim stroškom 4 do 5 mio € za športna dogodka! Aleluja!


Stroški dela

Tudi pri stroških dela se z upravo precej razlikujemo. Predvideli so, da naj bi bili stroški dela 85,2 mio €, kar je kar 1,0 mio € manj, kot bodo stroški letos (za 1,2 % manj). Sam pa sem ocenil, da bodo glede na letos višji za 4,0% višji. Kako naj bi uprava to dosegla? Ja, v FN niso predvideli nobenega usklajevanja izhodiščnih plač letos. Sam sem to delno predvidel. Oboji pa smo izhajali iz tega da naj bi ostalo število zaposlenih približno enako. Sam sem predvidel 10 več zaposlenih (uprava pa za 1), ker so določene zaposlitve nujne. Enako tudi povečanje nadur. To, da vodstvo, ki samo podpiše vsako zaposlitev, in lahko konec koncev tudi nadure, sprejema sklep o absolutni prepovedi zaposlovanja in nadur je pač največji idiotizem. So pa upoštevali povečanje mase plač za 0,78 % zaradi napredovanj in 0,33 % zaradi vsakoletne dodane delovne dobe. Kako so ob tem lahko plan stroškov glede na oceno znižali za omenjenih 1,2 %, mi ostaja uganka. Res je, da je so v oceni tudi stroški odpravni, ki naj bi letos znašali 1,1 mio € (kolikor so bili že doseženi v devetih mesecih).

Opozorjen sem bil, da naj bi tako prenizka, povečanja plač v primeru, da se jim posamezne enote ne prilagodijo, more kompenzirati z dodatnim zmanjšanjem variabilnih prihodkov. Če je to res, potem je to enostavno noro. Posebno ker enotam manjkajo tudi zaposleni v produkcijah. Brez njih pa se ne more izvajati program, kot je predvideno.

Pregledne tabele s primerjavami za enote, kot pri drugih stroških in prihodkih, v tekstu FN pač ni, tako da si jo bomo morali izdelati sami. Glede na 2022 se predvideva skupno povečanja za 8,5 %, pri čemer pa naj bi bila rast na TV za 6,8 %, Radiu za vsega 4,5 %, v GP za 10, %, v SD za 11,2 %. Na osnovi tega lahko razumete, da je največji revolt proti takšnim določilom FN ravno na Radiu, ki pa je resnično nosil ohranjevanje ugled v kriznih časih RTV. Na oceno 2023 sam ne morem primerjati, ker se mi zdi, da ta podatek ni javno dostopen.

Glede na stanje pogajanj med vlado in sindikati javnega sektorja je neupoštevanje vsaj delnega usklajevanja izhodiščnih plač zagotovo »skrivanje in umetno usklajevanje odhodkov«, česar naj v tem FN ne bi bilo! Pa je, kajti ob vsaj delnem upoštevanju, bi tako zaželenega pozitivnega rezultata ne bilo!

Fiksni stroški

Tako kot pri plačah je uprava optimistična tudi pri fiksnih stroških, ki naj bi se glede na letos celo za 1,8 % (za 410 t€) znižali. K temu naj bi pomembno prispevala cene električne energije, saj je predvideno, da naj bi bil strošek zanjo kar za 1,26 mio € nižji od doseženih stroškov leta 2022. Poleg tega naj bi k temu prispevalo tudi zmanjšanje porabe zaradi prenehanja oddajanja preko oddajnikov za Multiplex C. To, da bi lahko prihranili s prenehanjem oddajanje na srednjem valu, pa v FN ne omenjajo. Sam sem predvidel 3 % povečanje stroškov glede na oceno (razlika je torej 1,1 mio €). Če bo RTV-ju res uspel omenjeni prihranek, bom izjemno vesel, da sem se zmotil, saj se bo tako moja ocenjena končna izguba zmanjšala na 8 mio €.

Ostale postavke in rezultat

Ni mi čisto jasno, kaj je osnova, da se bo amortizacija v 2024 po predvidevanju uprave povišala za 65 t€ glede na letos, kajti zagotovo bo v letu 2024 več izločanj osnovnih sredstev zaradi amortizacijske dobe kot pa aktivacij. Razlika med ocenama je 366 t€. Ni veliko, nekaj pa le.

Tudi pri ostalih postavkah ni velikega vpliva odstopanj med mojo oceno in predlogom uprave. So pa vrednosti tako drugih prihodkov kot odhodkov precej večje, razlika pa kot rečeno ne bistveno.

Ja, rezultat pa, kot sem že povedal, je bistveno drugačen. Uprava ga ja »naštimala« (zaradi premalo ocenjenih stroškov dela) na 1.510 €, sam pa sem ocenil, da bi RTV, ob normalni realizaciji programov, imela konec leta 2024 izgubo v višini 9.148 tisoč evrov.

Še vedno pa mi ni nihče predložil, kje piše, da javni zavod RTV Slovenija ne sme planirati izgube! Ključno tako ostaja, ali se res strinjajmo s krčenjem prispevkov zunanjih sodelavcev v programih, jih izvajati z dodatnim varčevanjem, ali celo ukinjati oddaje, kot si je zamislila uprava. To naj si odgovori vsak sam. Prepričan sem, da se bo denar na osnovi odločitev v letu 2024 za leto 2025 zagotovil.

Ps.: Zanimivo bi bilo tudi analizirat investicije. V predlogu uprave ponovno ni dokončanje Studia 14, kar bi pomembno zmanjšalo stroškov najemov in povečalo prihodke od prireditev. Nič ne načrtujejo glede nadomestne gradnje in tako možnosti protipotresne sanacije nevarnih stavb. Je pa nenavadno planirana obnova Studia 3, ki bo, pa naj ga še tako rekonstruirajo, še vedno neprimeren za sodobne informativne programe. Koliko naj bi to stalo, ni jasno, ker je postavka skupaj s stroški za opremo režij.

Je pa predvideno, da se bo za investicije porabilo v 2024 več denarja (5,1 mio), kot sem predvideval (3,6 mio €). Ker se bo to verjetno zgodilo proti koncu leta, usodnega vpliva na likvidnost to ne bo imelo.

Leave a comment